مردم ثابت میکنند که دوست دارند دروغ بشنوند
امسال در بازار، کریستالهای بنفش رنگ با گلهای طلایی بسیار فروش خوب و بالایی داشت. همه خریداران از پشت ویترین شیفته رنگ و جلای این کریستالها میشدند و اصلاً برایشان مهم نبود باید چه قیمتی برای خرید بپردازند. همکاران ما هم لطف را در حق مشتریها تمام میکردند و میگفتند این کریستالها تولید کشور چک است اما حقیقت چیز دیگری است. این کریستالهای بنفش با رنگ و طرح فوقالعاده فولیکس ایرانی است که در همین قزوین خودمان با قیمت بسیار مناسب تولید ولی بهاسم چک فروخته میشود چرا؟ چون مشتری از زبان من فروشنده بشنود که این کریستال تولید ایران است با اینکه از آن خوشش آمده از خریدش صرفنظر میکند ولی اگر بشنود تولید چک است نه تنها در خرید مصممتر میشود حتی حاضر است چندبرابر قیمت واقعی برای خرید آن هزینه کند. در حقیقت مردم ما دوست دارند دروغ بشنوند ما هم دروغ میگوییم تا خوشحالشان کنیم. شاید قیمت کریستال ایرانی بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان نباشد اما اینجا خیلی راحت به اسم چک بیش از ۳۰۰ هزار تومان فروخته میشود.
بارها برای خود من پیش آمده که مشتری فریب ویترین را خورده و مشتاق برای خرید وارد مغازهام میشود، ولی زمانی که از من میشنود این کریستال تولید ایران است شروع میکند به بد گفتن از جنس داخلی اما زمانی که من به دروغ همان جنسی که او پسندیده را تولید چک معرفی میکنم بدون آنکه دو، دوتا، چهارتا کند یا کالا را ورانداز کند، پول را میدهد! خب این یعنی چی؟ مشتری با زبان بیزبانی به من فروشنده یاد میدهد که «من این کالا را پسندیدهام اما دوست ندارم از تو بشنوم که ایرانی است!» من هم طبق سلیقه مشتری عمل میکنم. به هر حال ما اینجا هستیم تا خواسته مشتری را برآورده کنیم. اگرچه ویترین مغازه نگاه مشتری را جلب میکند اما دلبری کردن کالا تنها در سایه نامهای برند و خارجی است. ما اینجا حتی اگر حقیقتاً بگوییم که این کریستال تولید چین است مشتری حتی حاضر نمیشود به اندازه قیمت فاکتور برای خرید آن پول بدهد اما اگر من فروشنده بگویم که این کالای لهستانی است حاضر میشود حتی به قیمت تولید کشور چک هزینه کند.
دیگر کسی دنبال کباب نیست همه برای بوی کباب آمدهاند
همه وقتی به بازار شوش میآیند و شلوغی اینجا را میبینند، فکر میکنند همه این جمعیت برای خرید کردن آمدهاند و مطمئناً بالاخره یک جنسی با خود میخرند و میبرند اما این تصور درست نیست. بیشترین مراجعهکنندگان به بازار شوش خانمها هستند و اگر کمی با دقت نگاه کنید، میبینید بسیاری از این خانمها تنها برای چرخ زدن، قیمت گرفتن یا دیدن مدلهای جدید به بازار میآیند و در نهایت هم بدون آنکه کالایی بخرند به منزل میروند.مردم این روزها اگر هم پول کافی برای خرید جنس نداشته باشند اما میدانند برای دیدن جدیدترین و بهترین مدلهای چینی، بلور و کریستال باید به شوش بیایند پس این جمعیت زیاد در بازار به هیچ وجه نشاندهنده فروش زیاد نیست.
فروش بازار شب عید بیشتر از فروش بقیه سال است
طبیعی است که من به عنوان یک ایرانی دوست داشته باشم کالای تولید کشورم بیشتر از کالای خارجی فروش کند اما در مغازه من ۹۹ درصد کالاها خارجی و تنها یک درصد آن داخلی است. با این وجود هم فروش کالای خارجی بیشتر از کالای داخلی است.
واقعبین باشیم، مردم دنبال جنس خوب، ماندگار و باکیفیت هستند در صنف ما کالایی کریستالی مشتریپسند و خوب است که شفافیت، سبکی و زیبایی خاص داشته باشد. اگرچه تولیدکنندگان داخلی تمام تلاش خود را برای تولید بیشتر و بهتر میکنند اما حقیقت این است که برای مثال وقتی یک ظرف میوهخوری با سایز مشابه از نوع داخلی و خارجی را با هم مقایسه میکنید میبینید وزن ایرانی خیلی بیشتر از نمونه خارجی است، طبیعی است مشتری هم از خریدن کالای سنگین خودداری کند. بیشترین خریداران محصولات ما خانمها هستند اگرچه در تمام طول سال فروش ما پابرجاست اما در فصول و مناسبهای خاص نسبت به سایر ایام سال فروش بیشتری داریم. در میان مشتریان ما خانمهایی هستند که چندین سرویس کریستال شیک و گرانقیمت در منزل دارند اما متأسفانه در ایام نزدیک عید یا مهمانیهای بزرگ خانوادگیشان باز به بازار میآیند و سرویس جدیدی که مد شده را میخرند و اصلاً برایشان مهم نیست که قیمت این سرویس چقدر است. اما بهترین نکته صنف ما این است که دلالها بین ما جایی ندارند پس تفاوت قیمتهای وارداتی تا فروش زیاد نخواهد بود.
جهاز وسیلهای برای ارزشگذاری مالی
خانواده عروس
حتی در بعضی موارد عروس همراه مادرش به مغازه ما میآید که در تمام مدت حضورشان عروس که سن و سال چندانی هم ندارد، اصرار میکند تا بتواند مادرش را از خرید سرویسهای گرانقیمت منصرف کند اما مادرها از روی رقابت و مسابقه با سایر خانوادههای فامیل خودشان یا داماد بالاخره یک سرویس گرانقیمت و تقلبی را به جای سرویس اصل خرید میکنند. این مادرها فکر میکنند اولین چیزی که به چشم فامیل میآید ویترین کمدهای زینتی است پس بهتر است این کمدها را با کریستال پر کنند. مادرها گاهی تا ۱۵ میلیون تومان برای خرید یک یخچال هزینه میکنند پس برای خودشان توجیه میکنند که اگر یخچال این قیمتی خریدهام باید حداقل ۵ یا ۶ میلیون تومان هم کریستال و تزئینی بخرم.
در کل من این تفکر را قبول ندارم، یک نگاه به اطرافتان بیندازید مگر در ازدواجهای قدیم نگاه به جهاز و سرویس کریستال خانم بود؟ اصلاً زندگیای که با این جور نگاهها و قیاسها شروع شود آخر و عاقبتش را خدا ختم به خیر کند. البته ما در مقام یک فروشنده نمیتوانیم مشتری را قانع کنیم که چنین دیدی درست نیست چون مطمئنم اگر خانمی یا دختری از حرفهای من ناراحت شود، دست از خریدهای آنچنانی برنمیدارد فقط مغازه من را ترک میکند و به سراغ فروشنده دیگری میرود.
کلاه سرتان نرود
با قیمت مناسب کریستال اصل بخرید
اول این نکته را بگویم که ملاک اصل یا تقلبی بودن کریستال کشور تولیدکننده و قیمت آن نیست بلکه میزان مواد کریستالی، ساخت صحیح آن و ماندگاری جلای آن است. در کریستالهای اصل از مواد مرغوب استفاده میشود این کالاها نسبتاً سنگینتر هستند اما نه آنقدر که اذیتکننده باشد.
کالاهای مرغوب و اصل، حباب و رگه ندارند، تراشهای نسبتاً منظم دارند و در نور شفافیت و جلای خاصی دارند اما کریستالهای متفرقه حباب دارند و نشانههایی از رگه هم در بعضی قطعات آن دیده میشود. کریستالهای متفرقه کمتر از مواد کریستالی تشکیل شدهاند و درصد مواد شیشهای در آن بیشتر است و همین عاملی میشود برای اینکه بعد از گذشت مدتی کریستال متفرقه جلا و رنگ خود را از دست بدهد در حالی که کریستال اصل همچنان شفاف باقی بماند.
در مطمئنترین حالت باید کریستال را از نمایندگیهای خاص با ضمانتنامه خرید اما اگر هم کریستالی را از مغازه عادی خرید کردید حتماً از فروشنده بخواهید که فاکتور فروش به شما بدهد و پشت فاکتور تعهد اصل بودن کالا را برایتان مهر و امضا کند.
درباره این سایت